Monday, January 16, 2023

APA NAK BUAT BILA TULISAN 'DICURI'

 Teks :  Firdaos Mohd Rawi

Masalah plagiat dalam penulisan ini kalau kita nak bincang boleh ke tidak, ia bergantung kepada individu. Tidak semua orang dapat faham, bagaimana seorang penulis dia bekerja. Macamana dia nak dapatkan idea kemudian nak tumpahkan idea itu ke atas kertas. kalau dulu dalam kertas,  sekarang dalam media elektroniik. Mungkin dalam facebook, instagram blog dan lain-lain. 


Tidak semua orang tahu penat dan lelahnya seorang petani yang menghasilkan sebutir beras. Jadi orang yang buang nasi tidak seralat orang yang membanting tulang untuk pastikan beras terhasil. 


Begitu juga pemain filem, yang menghasilkan filem. Masa, tenaga idea sehingga terhasil sebuah filem tu, tiba-tiba kena cetak rompak. 

Geram, marah kecewa semua ada. 

Penulis juga begitu. Dia macam, bila dapat tahu hasil karya kena ambil dengan orang kemudian ko kena marah balik. Sebab orang kata kau kedekut. Idea tu bukan kau punya. 

Sebab mungkin mereka kabur dan tidak faham, karya yang ditulis itu bukan sekadar meletakkan aksara. Bukan sekadar menggerakkan jari. Dia macam emosi juga tau. Tapi hakikatnya memang tak semua orang akan faham. 

Dia macam kau balik kampung, mak kau masak tiba kau kata ko dah makan tau. 

Kau rasa tak pe. Tapi bila fikir semula, karipapa yang nak dikatakan karipap tu sebelum jadi karipap, berapa banyak proses mak kena buat. 

Kurang-kurang 5 step juga. Nak pergi beli barang. Berapa jam? Pergi naik motor. Ada juga yang pergi naik basikal. Cari kentang, tepung sardin ke daging ke dalam 4 ke 5 bahan juga . 


Balik nak kena uli. Nak itu dan ini. Penat. Letih. 

Lagi penat bila anak kata taknak makan. Bila dah jadi mak ayah budak baru faham. Sebab dah rasa. Walaupun sekarang ni kita jarang buat kueh walaupun kita beli tiba anak taknak makan, dia ada rasa penat juga lah. 

Apa nak buat? 

Masa awal saya menulis blog dulu, saya pernah ditegur oleh guru saya. Masa dah tulis beberapa entry dekat blog, saya ada letak macam gadjet la. Tak bagi orang copy paste. Benda tu kita memang boleh buat. Tapi kena tegur. Kedekut. Saya buang gajet tu. Dia tegur tu bukan sebab dia kata biarlah orang tiru. Tapi ada sebab lain. 

Apapun, untuk saya. Bagi saya plagiat ini satu perbuatan ang baiknya dielakkan. Kita boleh tulis semula perkara yang sama tajuk yang sama dengan gaya kita sendiri. Elakkan ambik barang orang. 

No comments:

Post a Comment